Overtuigend presenteren

  • Spreek vol overtuiging
  • Zorg voor een sterk verhaal
  • Haal meer resultaat uit je presentaties
  • Pak uit met een professionele powerpoint
  • Pitch met plezier

Je hebt een belangrijke pitch voor de boeg. In die enkele minuten moet je een investeerder, je team, een collega, een dichte kennis, je klant of zelfs een totaal onbekend iemand overtuigen dat jouw idee de investering - in tijd, in geld of op welke manier dan ook - waard is. Allemaal goede redenen om een opleiding presentatietechnieken te volgen.

En wat is de boodschap die je wil meegeven? Op welke manier? Hoe krijg je je zenuwen die je nu al voelt onder controle? Hoe ga je nu het best aan de slag met je slides? En vooral, hoe zorg je dat jouw boodschap blijft kleven bij het publiek en hen tot de juiste actie aanzet?

Deze training presentatietechnieken reikt je praktische tools aan om to-the-point, professionele, overtuigende pitches en presentaties te ontwikkelen. Of het nu op je volgende netwerkevenement is of je volgende presentatie voor een directiecomité of potentiële investeerders, we begeleiden je stap per stap naar een sterke pitch en/of presentatie.

Wat leer je in deze training presentatietechnieken?

  • Presentaties structureren

  • Formeel / informeel pitchen

  • Zakelijk presenteren

  • Interactie stimuleren

  • Verhalen opbouwen

  • Aandacht vasthouden

  • Boodschap overbrengen

  • Actie genereren

  • Visuele slides ontwikkelen

  • Non-verbaal communiceren

  • Stress beheersen

  • Stopwoorden vermijden

Tijd om je presentatietechnieken te verbeteren?

Overtuigend presenteren kan zenuwslopend zijn, maar met de juiste voorbereiding en technieken kan het ook een grensverleggende opportuniteit zijn om je ideeën te delen en in interactie te gaan met je publiek.

In deze cursus gaan we dieper in op de belangrijkste aandachtspunten en technieken zodat je achteraf met zelfvertrouwen kan spreken voor een publiek.

Houd het publiek waarvoor je gaat spreken in gedachten


Voor je de presentatie gaat uitwerken is het van belang om te bepalen wie je doelgroep is en welke boodschap je wil overbrengen. Dit helpt om je te focussen op de juiste content en garandeert dat deze relevant en interessant is voor je toehoorders.

Jij bent een expert in je eigen materie, maar wat is het kennisniveau van je gesprekspartner?

Vereist de context een formele presentatie? Of mag het wat er wat losser aan toe gaan?

De inhoud van je boodschap, je toon, kledij en zelfs je lichaamshouding, je doelgroep bepaalt alles.

In de cursus bespreken we de verschillende mogelijkheden en bijhorende aanpakken.

De algemene focus ligt evenwel op het zakelijk presenteren.

Zelfzeker presenteren


Je eigen overtuiging en enthousiasme zullen bepalen of de toehoorders uiteindelijk overtuigd worden of niet. Hoe kun je iemand immers overtuigen als je zelf niet beslist of aanstekelijk overkomt? In deze training leer je hoe zelfvertrouwen opbouwt en je eigen enthousiasme volledig losmaakt voor een publiek.

Aandacht vasthouden - zorg voor een sterk verhaal


Je kan alle feiten droog opsommen maar daar wordt niemand echt vrolijk van. Een publiek zal moeiteloos luisteren en je boodschap beter oppikken als je het brengt in de vorm van een krachtig verhaal. Daarnaast is interactie een belangrijk element om de aandacht te houden. We leren je hoe je een wervelend verhaal opbouwt, de aandacht vasthoudt en zo je publiek meekrijgt in je denkwijze.

Overtuigen, actie genereren en resultaat boeken


Een goede presentatie is geen doel op zich maar een middel om iets te bereiken. Zo wil je de klant aanzetten om een offerte te tekenen of de interne besluitvorming in een bepaalde richting te duwen.

Voorbereiding en structuur – ‘preparation is key’


Zakelijke presentaties hebben vaak een heel duidelijk doel voor ogen.

Wat is de boodschap die je wil meegeven? Hang je presentatie op aan een logische structuur die hiernaartoe werkt. We leren je hoe je de grote blokken definieert en hoe je deze logisch na elkaar laat opvolgen. Welke hoofdvraag wil je in welk deel gaan beantwoorden?

Denk ook na over de eventuele vragen of bezwaren die je publiek zal hebben doorheen de presentatie. Verwerk de antwoorden in je presentatie of bereid je tegenargumenten apart voor.

Stress beheersen en stopwoorden vermijden


Een goede structuur en voorbereiding is de eerste grote stap om je zenuwen de baas te kunnen. Eens deze structuur is afgebakend schrijf je volledige tekstblokken en concrete verwoordingen uit.

Oefen je presentatie hardop en herwerk je zinnen tot je ze natuurlijk en vlot kunt overbrengen.

Het klinkt contradictorisch maar hoe vaker je iets hardop herhaalt, hoe natuurlijker het zal gaan klinken voor een publiek.

Probeer je pitch finaal zeker al eens voor een test-publiek. Denk hierbij aan je collega’s, vrienden of partner. Gebruik hun feedback om alles verder te stroomlijnen.

Visuele ondersteuning - professionele powerpoint


Heel vaak is er een mogelijkheid om je boodschap te brengen met de ondersteuning van een professionele powerpoint. Dit kan handig zijn om cijfers te visualiseren of je boodschap te versterken met relevante beelden.

Al te vaak wordt een powerpoint louter gebruikt om tekst af te lezen. De spreker richt zo alle aandacht op het scherm en is eerder een ‘voorlezer’ dan een presentator. De toehoorders hebben vaak alles al gelezen nog voor het wordt uitgesproken.

Daarom is een goede slideshow vooral een visuele ondersteuning om je boodschap over te brengen. In deze opleiding leer je wat de belangrijkste aandachtspunten zijn en hoe je dit hulpmiddel het best inzet om tot maximale resultaten te komen.